Åben Skole og Fællesspisning

Friskole slår dørene op

Når grundskoler landet over slår dørene op for besøgende til Åben Skole den 14. november, står dørene også på vid gab i Ryde. På Margrethe Reedtz Skolen i Ryde, er de nemlig for 7. år i træk med til at markere arrangementet Åben Skole, hvor over 200 grundskoler på landsplan byder forældre og andre interesserede indenfor for at vise deres skole frem.

Åben Skole tilrettelægges i et samarbejde mellem landsorganisationen for skolebestyrelser og forældre til børn i folkeskolen, Skole og Forældre, samt Dansk Friskoleforening. Alle grundskoler er velkomne til at deltage i arrangementet. I enkelte kommuner støtter både folke- og friskoler op om arrangementet, hvor det i andre kommuner kun er enkelte skoler som deltager.

Flere forældre bruger mere tid på at vælge bil end skole

På Margrethe Reedtz Skolen i Ryde er de ikke i tvivl om, hvorfor det er en god idé for grundskolerne at deltage i Åben Skole: Flere undersøgelser har vist, at de fleste forældre bruger mere tid på at vælge bil, hus eller husdyr end de bruger på at vælge skole til deres barn.” udtaler skoleleder Henrik Munch Søndergaard fra Ryde og fortsætter: “Det lyder mærkeligt, når man hører det, for der er stor forskel på skoler, ligesom der er stor forskel på børn og forældre. Der er virkelig meget at hente ved at bruge tid på at finde det bedste match, når det kommer til valg af skole. Et skolevalg er et valg for hele familien og ikke bare for det vordende skolebarn, f.eks. er man på en friskole som vores en del af en aktiv forældrekreds, som har direkte indflydelse på skolens hverdag og prioriteringer. Den bedste måde at finde ud af om den slags skole er noget for en, er klart ved at besøge stedet, møde menneskene bag, se lokalerne, hilse på børnene, mærke stemningen og få en snak med skolens forældre. Det er derfor, vi slår dørene op til Åben Skole.”

Rundvisning, musikoplevelse og fællesspisning

På Margrethe Reedtz Skolen handler Åben Skole dog ikke kun om at vise skolen frem for nysgerrige skolebørnsforældre, det handler også om at byde de nuværende forældre og lokalsamfundet indenfor. De skal også have mulighed for at opleve, hvilken skole der ligger i Ryde. Derfor vil der foruden rundvisning for nysgerrige skolebørnsforældre også være præsentation af emneugens resultater. Ydermere vil der være en musikalsk oplevelse med skolens elever og de ældste børnehavebørn fra den lokale institution Gården. Dagen slutter med fællesspisning for alle.

Vil man kigge forbi til Åben Skole i Ryde den 14. november, starter arrangementet kl. 15.00 med rundvisning. Musikalsk oplevelse samt emneugens resultater præsenteres kl. 16.00 og til sidst fællesspisning i Fællessalen kl. 17.30

Du kan tilmelde dig fællesspisningen ved at klikke HER

Arrangementet foregår på Margrethe Reedtz Skolen i Ryde, Skolevænget 14, 7830 Vinderup