Indtryk og udtryk i danskugen

Skrevet i: Hverdagen, Udvalgte
Tags:
I sidste uge havde eleverne på Margrethe Reedtz Skolen en hel fordybelsesuge i faget dansk. Alle elever var i løbet af ugen blandet på kryds og tværs, og skulle igennem en lang række aktiviteter som foredrag, besøg på Holstebro Kunstmuseum, fortolkningsopgaver og billedkunst lære at fordybe sig i både udtryk og indtryk.
Det er ikke nogen nem opgave at træne fordybelse, men det er her kan kunsten give os en hjælpende hånd. Fordybelse handler om at give sig tid, stoppe op og prøve at gennemskue, hvad det er man ser og hvad det man ser fortæller en. Det er ofte det direkte modsatte af den ipadskærm med guldstjerner, lyde og visuelle effekter mange børn er vant til i dag – et maleri er et stillestående visuelt udtryk uden lyd.
I starten af ugen handlede aktiviteterne mest om, at høre om forskellige kunstværker og lære hvordan man kunne fortolke dem, men som ugen gik, skulle eleverne i højere og højere grad gå fra at fordybe sig i det billede de så, til selv at være skabende. Eleverne fik lavet både malerier, skulpturer og ikke mindst 3D printede kuber inspirerede af vores kommende kunstværk Fremmedlegemet.
Hele kunstugen sluttede med en flot fernicering, hvor mange forældre var mødt op for at høre eleverne fortælle om, de mange forskellige aktiviteter i ugens løb. Til ferniseringen blev alle værker og opgaver præsenteret, og disse kan stadig ses hvis man besøger skolens aula.
Vi fik et hav af indtryk, som blev til et hav af udtryk. Men mest af alt fik vi arbejdet med fordybelse, forundring og fantasi på en meget konkret facon i en hel uge. Noget vi er sikker på kan styrke vores elever ikke bare nu men også på sigt.
Relaterede gallerier

Der er endnu ikke skrevet nogen kommentarer

Skriv en kommentar

Log ind
For brugere med adgang til at ændre på margrethereedtzskolen.dk, for SkoleIntra se menu-linket 'Genveje'