En hverdag med både faglighed og trivsel​

En god skoledag for alle kræver glade børn med gode venner, passende faglige udfordringer og tid til fysiske og kreative aktiviteter. Der skal være noget for både hovedet, hjertet, hænderne og kroppen.

Sådan er skoledagen

Dørene til Margrethe Reedtz Skolen åbner hver dag kl. 7.30. Man ankommer i den lille mellemgang ved gymnastiksalen, stiller sine udesko og tager sine hjemmesko på. Hos os har man ikke sko på indenfor.

Skoledagen for 0. – 3. klasse går fra kl. 8.00 – kl. 12.55 og for 4. – 8. klasse er det fra kl. 8.00 til kl. 13.40 og alle elever har fri kl. 12.55 om fredagen, hvor ugen sluttes af med en Fællestime for alle klasser.

Morgensamling

Kl. 8.00 ringer klokken, og vi mødes alle til morgensamling i aulaen. Hver dag vil der være en sang, hvorefter der følger et lille oplæg fra skolelederen, lærerne eller nogle elever, som ofte arbejder på noget, der er værd at fortælle om. Morgensamling handler ikke kun om at synge og fortælle i sig selv, men om at styrke elevernes oplevelse af, at være en del af et større skolefællesskab og kultur.

Læsebånd og timer starter

Efter morgensamlingen går alle elever ud i klasserne og timerne starter. Mandag, tirsdag, onsdag og torsdag starter skoledagen med læsebånd, hvor eleverne sidder i klassen og læser de første 15 minutter, inden første lektion starter. Fredag morgen er der fælles skoleduksepligter for alle elever.

Dagligdagen veksler mellem boglige og praktiske fag, ofte med det samme fag i længere tid af gangen, afbrudt af den naturlige mængde pauser. Vi sikrer os i hverdagen, altid at holde fokus på elevernes trivsel, vi tror nemlig på, at hvis man har det godt i skolen, så lærer man bedre.

Trivsel og Motion (TRIM)

Hver eneste dag har eleverne 10-15 minutters “Trivsel, Idræt og Motion”, også kaldet TRIM, hvor alle skolens elever leger og bevæger sig sammen i skolegården eller går en tur. Vores fokus på trivsel ses også i den nærværende daglige dialog mellem lærere og elever samt klassetid, hvor klasselærerne sammen med klasserne taler om, hvordan det går.

Frugt og frikvarter

Før TRIM får eleverne tirsdag til torsdag udskåret frugt på et fad i klasserne. Det giver eleverne lidt ekstra energi til dagens bevægelsesaktivitet og øvrige undervisning. En gruppe frivillige frugt-tanter kommer og hjælper med at udskære frugten.

I fritkvarteret er der fri leg og har man lyst, står vores frivillige legepatrulje ofte klar til at sikre, at alle har nogen at lege med. Samtidig sker det at elevrådet tager intitiativ til aktiviter, som f.eks. en trivselsdag eller en bordfodboldkonkurrence. Læs mere om vores ture og anderledes skoledage herunder.

Efter skoletid og SFO

Efter skoletid er skolen normalt åben til den sidste bus kører kl. 14.45, så man kan vente på bussen. Man kan også gå til musik i RHUs Kulturskole, hvor der tilbydes band og soloundervisning i klaver, guitar, ukulele, bas, trommer og sang – alt sammen i skolens lokaler. Mange af vores elever i de yngste klasser, går på den lokale daginstitution Gården efter skoletid, for at være en del af Gårdens fremragende SFO tilbud. Den lokale idrætsforening RHU (Ryde Handberg Ungdomsforening) holder til i kælderen under skolen og på boldbanerne, som ligger lige uden for døren. Vi er heldige med at have både pasningsordning og masser af fritidsaktiviteter i huset og lige rundt om hjørnet.

Anderledes skoledage

Ud over den normale skoledag, har vi på Margrethe Reedtz Skolen hvert år en del arrangementer, ture og anderledes skoledage. Det kan være alt fra lejrskole til fagdage, koncerter, teater eller trivselsdag. Få et overblik over hele vores spændende skoleår i kalenderen.

Omsorg og trivsel

På Margrethe Reedtz Skolen står vi sammen om, at alle elever og medarbejdere på skolen har det godt. Det betyder, at hvis man er i tvivl om nogen har det godt, måske fordi man har set eller hørt noget, der gør en bekymret, skal man altid komme til en af de ansatte på skolen. Derfor skal vi som skole sikre os, at alle elever tør komme til en voksen med deres bekymringer. Det er vigtigt for den enkelte elevs trivsel, at børnene tør hjælpe hinanden og det kan man også gøre ved at bede en voksen om hjælp.

Se vores plan for omsorg og trivsel her

Se vores antimobbestrategi her

Tilsynserklæring

Som friskole er vi forpligtet til at sikre os, at vores elever får en undervisning, der står mål med den undervisning som almindeligvis kræves i folkeskolen. Her på Margrethe Reedtz Skolen har vi valgt at sikre dette ved brug af en tilsynsførende.

Vores tilsynsførende er tidligere skoleleder Anders Langskov.

Se vores seneste tilsynserklæringer her