Pressemeddelelse: Fra skolegård til kunstværk

Skrevet i: Pressemeddelelse, Udvalgte
Tags:

Pressemeddelelse i anledningen af arrangementet Første spadestik for kunstværket Fremmedlegeme i Ryde

På en regnvejsdag kan den store asfaltplads foran Margrethe Reedtz Skolen i Ryde til tider se ret trist ud. Den klassiske murstensrøde 60’er bygning og den asfalterede skolegård, kommer først til sin ret, når børnene indtager den i skolens frikvarterer og i deres fritid. På den måde står skolegården som en kontrast til den varme og glæde der rammer én, når man træder ind ad fordøren på den lille landsbyfriskole i Ryde. Men det kommer snart til at ændre sig. Fredag den 12. februar tog fire af de lokale formænd nemlig første spadestik til kunstværket med arbejdstitlen Fremmedlegeme, som i løbet af foråret skal bygges i den lille landsby Ryde mellem Borbjerg og Vinderup.

Lang og grundig proces

For lidt over et år siden fik friskolen i Ryde besked om, at de havde modtaget hele 1,2 millioner kroner fra Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst, til et permanent kunstværk i skolegården. “Vi havde selv foreslået en dygtig lydkunstner, som vi tænkte kunne lave noget spændende til skolegården” udtaler skoleleder Morten Mosgaard om processen, og fortsætter: “Det støttede legatudvalget op om, og så foreslog de, at vi derudover også skulle have en dygtig billedkunstner tilknyttet projektet, som kunne være med til at styrke kunstværkets visuelle udtryk.” De valgte kunstnere er billedkunstner Jørgen Carlo Larsen og lydkunstner Christian Skjødt.

Fra at kunstnerne var valgt og til at der kunne underskrives kontrakt, gik der over et halvt år, fordi kunstnerne først skulle have udarbejdet en skitse, som skulle godkendes af både Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst og af friskolen som modtager værket. Efter godkendelsen af skitsen gik det store forberedelsesarbejde i gang; kunstnerne skulle bl.a. sikre sig, at kunstværket ville kunne stå på stedet i mange år. “Jeg havde f.eks. aldrig forestillet mig, at den for os så velkendte vestenvind kunne have nogen påvirkning på, hvor tyk stålrammen til kuben skulle være, men det kræver sit af et kunstværk på 3,5 x 3,5 x 3,5 m, når det skal bo under åben himmel i vestjylland.” siger skolelederen.

Nu kan man se det ske!

Nu, ét år og 2 måneder efter at Margrethe Reedtz Skolen fik besked om tilskuddet til kunstværket, er byggeriet officielt startet med fredagens “Første spadestik”-arrangement. At være nået hertil, er for skolelederen en længe ventet milepæl. “Det er svært rigtig at forestille sig, hvad det vil sige at få et stort kunstværk opført, som vi nu får her i landsbyen. Det store arbejde med udviklingen af værket og forberedelsen af byggeriet, har vi fulgt så godt vi kunne, men nu kan vi se det ske – lige her for næsen af os. Nu kan vi se gravkoen grave, fundamentet blive støbt, og vi kan sågar køre til Skave, hvor Troels fra Hesselaa Smedje er i gang med at svejse den store metalkube sammen. Det glæder vi os utrolig meget til!”, afslutter skolelederen, der allerede nu har sikret midler fra Statens Kunstfond til skolens næste kunstprojekt.

Flot opbakning til projektet

De første spadestik for projektet blev taget af hele fire formænd fra henholdsvis beboerforeningen, friskolens støtteforening, skolebestyrelsen og af skolelederen, Morten Mosgaard, selv,. Efter de første officielle spadestik kunne andre interesserede gribe en skovl og tage deres egne spadestik, inden den store flok af fremmødte fra lokalområdet gik i støtteforeningens populære fredagscafé, som hver fredag trækker omkring 30-60 mennesker til kaffe og kage i foreningslokalerne på skolen.

En gruppe lokale borgere har nedsat en gruppe, som skal lave arrangementer mens kunstværket bliver bygget. Næste arrangement er i starten af marts, hvor der skal være rejsegilde, og det sidste arrangement bliver ferniseringen for kunstværket til april. Nysgerrige borgere kan følge arbejdet med kunstværket på bloggen http://fremmedlegeme.mrsnet.dk

2016_02_12 - Første spadestik - Fremmedlegeme 5

Der er endnu ikke skrevet nogen kommentarer

Log ind