Pressemeddelelse: I Ryde går skoleeleverne på toilet i det ydre rum

På fredag, sidste skoledag inden sommerferien, åbner Margrethe Reedtz Skolen deres nye toiletter. Ikke fordi de har istandsat toiletterne, men fordi toiletterne har fungeret som lærred for et kunstprojekt på skolen.

Når de “nye” toiletter åbner på fredag, vil eleverne ikke længere gå på toilet på de traditionelle skoletoiletter, men i stedet under vandet eller ude i det ydre rum. Kunstprojektet på skolen har nemlig resulteret i, at eleverne fra skolens 2. og 3. klasse har skabt såkaldte rumlige fortællinger på toiletterne: “Der ligger et stort og spændende område i krydsfeltet mellem rum (eller: arkitektur) og fortællinger, og ved at lege med fysiske rum som ’beholdere’ for fortællinger kan vi eksperimentere med nye og mere organiske måder at fortælle historier på.” fortæller huskunstner Sara Strandby.

Fagligt kunstforløb

Kunstprojektet er lavet i et samarbejde mellem Margrethe Reedtz Skolens lærere og Sara Strandby, der har været i praktik som huskunstner på friskolen “Vi var så heldige, at Sara kontaktede os efter hun var flyttet tilbage til Vinderup fra London, hvor hun er uddannet i fotokunst og børnelitteratur, fordi hun gerne ville undersøge mulighederne for at arbejde med en blanding af kunst og skolens faglighed og den var vi selvfølgelig med på” udtaler skoleleder Morten Mosgaard, der henviser til at skolen tidligere har lavet flere projekter hvor man har blandet kunst og skolens faglighed.

I processen tog lærerne og Sara Strandby udgangspunkt i Margrethe Reedtz Skolens store kunstinstallation i skolegården 56º25’59” N 8º46’35” Ø 52 METER OVER HAVET, som skolen var så heldige at få fra Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunsts pulje Kunst i det offentlige rum i 2016. Skolens kunstværk har den evne, at den kan spille det der hedder “Naturlig Radio” eller VLF, som kan siges at være moder jords egen musik, “Med udgangspunkt i kunstværket gav vi os ud på en rejse i jordens lyde og fortællinger. Og gennem en kunstnerisk proces arbejdede vi med rumlige fortællinger, så vi kunne forvandle to af skolens toiletter.” fortæller Sara Strandby og fortsætter “Forløbet har samtidig givet mig en større indsigt i skolernes hverdag, og hvordan kunsten kan bruges i det faglige arbejde.”

Kunstfernisering i Ryde

Eleverne fra 2. og 3. klasse er nu snart ved at være færdige med deres kunsttoiletter, ligesom et valgfagshold med elever fra skolens 4. til 7. klasse har skabt et verdensrum på skolen, også i samarbejde med Sara Strandby. Alle de tre lokaler vises frem ved en fernisering nu på fredag, hvor Sara Strandby selv vil være til stede og vise værkerne frem. Der er oplæg ved huskunstneren i Rydes fredagscafé kl. 16.00, som foregår i byens foreningslokale, og rundvisning på skolen efterfølgende.