Pressemeddelelse: Landsbykulturskole har vokseværk

Skrevet i: Beskeder, Udvalgte
Tags:

141105 - Forberedelser til Middelalderlandsbyen 3I den lille landsby Ryde mellem Holstebro og Vinderup, sker der for tiden noget lidt usædvanligt. Friskolen Margrethe Reedtz Skolen tog i starten af skoleåret initiativ til en lokal kulturskole. I første omgang udbød kulturskolen kun musikundervisning i form af kor, band og soloundervisning i guitar, bas og klaver, og i sidste uge kunne kulturskolen så også starte et dramahold. Udvidelsen af kulturskolens tilbud betyder, at over 40% af friskolens elever nu er tilknyttet kulturskolen.

I en tid hvor flere fritidsaktiviteter og foreninger oplever tilbagegang på grund af den længere skoledag kombineret med den tendens, at folk og aktiviteter i højere grad flytter til de større byer, oplever Ryde’s egen kulturskole det helt modsatte. Her er både fremgang i elevtal og udvidelse af aktiviteterne, hvilket ikke undrer skoleleder Morten Mosgaard: “Selvom det er tydeligt at meget centrerer sig omkring byerne i en kommune som vores, tror jeg vi skal huske, at det kun er én ud af mange tendenser i vores samfund. Mange folk vil gerne de små samfund, de små skoler, det nære fritidstilbud og de fællesskaber der følger med. Nogen tror fejlagtigt at det rigtige for alle er, at alt bliver større, men jeg tror i højere grad det handler om at finde den rigtige størrelse og det rigtige aktivitetsniveau for ens egen organisation.” siger skolelederen og fortsætter “For nogle organisationer eller foreninger giver det mening at slå sig sammen, men for andre giver det mere mening at ændre på udbuddet. Langt de fleste af vores elever i kulturskolen er elever der ikke ellers ville gå til musik eller drama, hovedsageligt på grund af afstanden til nærmeste aktivitet. Her gør vi det nemt og enkelt at starte til musik og drama, hvilket gør at flere kommer i gang. Det gør os ikke til en konkurrent til f.eks. Holstebro’s gode musikskole. Vi er blot første skridt i den fødekæde alle taler om bør styrkes.” siger skolelederen.

På kulturskolen i Ryde er man allerede nu ved, at afsøge hvordan aktiviteterne skal være for fremtiden. Efter sommerferien er der både håb om at starte et billedkunsthold og få flere kulturskoleelever udefra.

Der er endnu ikke skrevet nogen kommentarer

Log ind
For brugere med adgang til at ændre på margrethereedtzskolen.dk, for SkoleIntra se menu-linket 'Genveje'