Pressemeddelelse: Friskole får egen skolebus

Elever på friskolen Margrethe Reedtz Skolen i Ryde, som bor i og nær Vinderup, Sevel og ved dele af Holstebrovej, kan efter sommerferien køre med friskolens egen bus til og fra skole. Indtil nu har eleverne fra disse områder haft svært ved, at komme til og fra Ryde uden forældrenes hjælp, men det ønsker friskolen nu at lave om på forklarer skoleleder Morten Mosgaard: “Vi er heldige med, at der allerede kører skolebusser forbi Margrethe Reedtz Skolen, så langt de fleste af vores elever allerede kan komme til og fra skolen med busser. Desværre gælder det ikke for alle.” udtaler skolelederen og fortsætter “Vores elever fra Vinderup og Sevel kanten, har haft svært ved at komme til og fra skolen, men med vores nye bus bliver det ikke noget problem”.

Bussen skal også med på tur

Skolelederen glæder sig også over, at det med en bus på friskolen, bliver nemmere for lærere og elever at komme på tur “Vi er glade for at kunne komme på tur. Om det er til Handbjerg Marina, Stendisskoven, et kunstnerbesøg eller til ét af de mange kulturtilbud i kommunen, som eksempelvis Balletskolens flotte forestillinger. Med en bus bliver det endnu nemmere for os at komme afsted.” siger Morten Mosgaard.

Eleverne kommer fra mange steder

Ud af de 87 elever på Margrethe Reedtz Skolen, kommer størstedelen af eleverne fra det gamle skoledistrikt for Ryde skole, nemlig Handbjerg, Ryde og Stendis. Men siden friskolens start er der kommet en del flere elever til, som kommer fra andre områder. I dag har skolen udover det gamle skoledistrikt også elever fra Vinderup, Sevel, Mogenstrup, Ejsing, Borbjerg og sågar Holstebro, noget der ifølge skolelederen skyldes, at man i Ryde har fået lavet et godt og anderledes skoletilbud, der er værd at køre efter: “Det er meget forskelligt hvorfor vores elever vælger at gå på netop vores skole. Nogen prioriterer det store fællesskab i den lille enhed, hvor der er plads til, at man kan være sig selv. Andre prioriterer vores fokus på kunst og kultur eller at vi har en god faglighed med en kortere skoledag.” udtaler skolelederen.

Vil du høre mere om den nye friskolebus kan du ringe til bestyrelsesmedlem Marie Overlade Larsen på 31252744. For at høre mere om friskolen i Ryde kan du ringe til skoleleder Morten Mosgaard på 28 40 66 95.