FRISKOLEN I RYDE
Om skolen
Lille friskole med et helt særligt fællesskab
Margrethe Reedtz Skolen er en lille friskole med små klasser og et helt særligt fællesskab. Vi har tid, rum og nærvær i alt, hvad vi gør – hos os er der plads til begejstring og glæde i en afvekslende hverdag med høj faglighed og mange sociale aktiviteter på tværs af klasserne.
Vi har rigtig gode faciliteter og masser af plads og hjerterum. Samtidig er vi centrum i et aktivt landsbysamfund, hvor både forældre og en lang række frivillige gør en kæmpe indsats for at skabe gode og trygge rammer for børnene.
For os er det opskriften på et godt børneliv.
Skolens bærende værdier er:
Kompetent undervisning i øjenhøjde
Vi tror på, at alle elever kan udvikle sig fagligt og socialt gennem en anerkendende og ressourcefokuseret tilgang, hvor vi altid har den enkeltes værdi for øje.
Et trygt og levende fællesskab
Vi ved, at det gode fællesskab på tværs af klasserne er en forudsætning for den enkeltes trivsel, og at vi alle har et medansvar for samhørigheden.
Tæt samarbejde med forældre og frivillige
Vi er en åben friskole, hvor forældre og vores mange frivillige altid er velkomne. Samarbejdet har høj prioritet og foregår på alle niveauer i en tillidsfuld atmosfære.
Det siger forældrene:
Alle børn er fyldt med potentiale, men det kræver tid, rummelighed, faglighed og engagement at få det frem. Det har de på MRS!
Eva, forælder
Lille friskole med lav klassekvotient
Små klasser og fællesskab på tværs
Margrethe Reedtz Skolen tilbyder undervisning i 0.-8. klasse og har små klasser med højst 22 elever i hver. Vi samlæser årgangene, hvor det giver pædagogisk mening. For eksempel går eleverne i 0. og 1. årgang i den samlæste "Klasse 10", imens 2. og 3. årgang går i "Klasse 32".
Når de ældste elever i "Klasse 10" rykker op, bliver de yngst i "klasse 32" - på den måde lærer eleverne både årgangen over og under rigtig godt at kende. Det er med til at styrke fællesskabet på skolen.
En afvekslende skoledag
Kreativ og afvekslende skoledag
På MRS har eleverne en afvekslende hverdag, hvor vi både tænker ud af boksen og trækker verden ind på skolen. Vi er gode til at tænkte kreativt i de enkelte fag og har jævnligt små og store kunst- og kulturprojekter med besøg af professionelle billedkunstnere, skuespillere og musikere. Om eftermiddagen lægger vi også lokaler til musikundervisningen i RHU's Kulturskole, hvor vores elever kan melde sig til band og soloundervisning i fx klaver, guitar, ukulele, bas, trommer og sang.
Desuden tænker vi meget ofte bevægelse ind i fagene. Vi har fx matematik i gymnastiksalen eller går i skolegården og laver "Leg på Streg" med bevægelses-opgaver i alle fag.
Ti fagdage og to emneuger
Faglig fordybelse: Ti fagdage og to emneuger
I løbet af skoleåret har vi 10 fagdage, hvor klasserne har tid til at fordybe sig i et enkelt fag og både kan tage på ekskursioner og få besøg udefra. Her tager vi fx på kunstmuseum, på genbrugspladsen, besøger politi- eller brandstationen og har også selv haft besøg af alt fra helikopterentutiaster til lokale erhvervsdrivende og klassiske musikere, som kommer og giver nye perspektiver på verden uden for skolen.
To gange om året rydder vi skemaet i en hel uge og arbejder på tværs af klasserne. I efteråret dykker vi ned i et udvalgt emne i faget kulturfag, som dækker kristendom og historie - senest har vi fx været på fælles "opdagelsesrejse" i Grønland og Ægypten. Og i ugen op til påskeferien summer hele skolen af kulissemaleri, kostume-design, skuespil og musik, når vi opsætter en stor forestilling for forældre og andre interesserede. Desuden har de yngste klasser ofte en læse-teater-uge i efteråret, hvor de øver sig på at spille skuespil, så de er klar til forårets store musical.

Det siger forældrene:
– Jeg har altid følt mig meget velkommen på skolen, lige siden mit første møde i telefonen, og det første fysiske besøg på skolen. Jeg kan huske vores første besøg på skolen, og jeg så de 14 flotte farverige ord på hegnet ind til skolegården:
Nærvær, Nysgerrighed, Teater, Respekt, Tid til…, Musik, Fællesskab, Trivsel, Fordybelse, Humor, Kultur, Ansvar, Læring, Tryghed.
Jo jo bevares, det må siges at være 14 flotte ord. 14 ingredienser, til en helt vidunderlig dejlig opskrift på det gode skoleliv. Jeg tænkte “kan det virkelig passe, at man her på denne skole kan skabe sådanne rammer, så man som barn og forælder måske bare føler /oplever halvdelen af de ingredienser? Svaret er et rungende “JA!”, det kan godt passe.
Så… af hjertet tak for Danmarks bedste skole.
Nadja, forælder
Skak på skemaet
Vi spiller hjernen stærk
Vi har i mange år spillet skak som en del af matematikundervisningen, og vi deltager hvert år i "Skolernes Skakdag - hjernens motionsdag" sammen med Dansk Skoleskak. Indimellem sender vi en gruppe elever på et Play Master kursus, hvor de lærer at igangsætte og styre et hav af forskellige skak-aktiviteter og mini-games, som de både kan spille i skolen og i fritiden.
Vi inddrager skak i undervisningen, fordi vi ved, det er en fantastisk måde at træne tålmodighed, fordybelse og kritisk tænkning. Gennem skak lærer eleverne at holde fokus og tænke fremad - og så bliver de faktisk bedre til matematik. Derfor spiller vi hjernen stærk med skak her på MRS.
Skærmpolitik
Vi bruger digitale redskaber med omtanke
I de senere år har børnenes brug af skærme været omdiskuteret på mange skoler. Hos os er det ikke en udfordring. Vi har i mange år haft en restriktiv skærmpolitik, som hele skolen bakker op om i hverdagen.
Egentlig er det ret simpelt. Hver morgen slukker eleverne deres mobiltelefoner og lægger dem væk. Og medmindre mobilerne skal bruges i undervisningen, bliver de i taskerne, indtil eleverne har forladt skolens matrikel. Det er med til at skabe den nødvendige ro og fokus i undervisningen.
Samtidig bruger vi altid computere med omtanke. Der findes mange gode digitale redskaber og læremidler, og vi udvælger dem, der giver mening. Hos os bruger de mindste elever sjældent computere og har dem ikke selv med, imens de ældste elever selv medbringer deres egne computere som et godt og nødvendigt arbejdsredskab på linje med pen, passer og papir.
Vi har projektorer i alle klasser, men vi har aldrig været med på Smartboard-bølgen. Vi syntes simpelthen ikke, pengene var givet godt ud - til gengæld er vi rigtig glade for vores grønne kridttavler og det ekstra klasselokale med syv store whiteboards, som fungerer rigtig godt i matematikundervisningen.
Gode faciliteter
Gode faciliteter inde og ude
Margrethe Reedtz Skolen ligger i den hyggelige lille landsby Ryde nordøst for Holstebro. Vi har rigtig gode faciliteter, og skolen fungerer også uden for åbningstiden som hele landsbyens omdrejningspunkt med en lang række fritidsaktiviteter.
Udenfor råder vi over to store fodboldbaner, en lille skov med MTB-bane, vores egen multibane og virkelig gode legeredskaber med diverse gynger, legehuse, klatrestativer, store sandkasser, hængekøjer og en skaterrampe, som aktive forældre selv har bygget.
Indenfor har vi også rigtig god plads med både velholdte og rummelige lokaler overalt. Vi holder til i en tidligere folkeskole, som oprindelig var indrettet til ca. 150 elever, og i dag har vores knap 70 elever rigtig god plads til at udfolde sig. Vi har en nyrenoveret gymnastiksal, et moderne fysiklokale, et veludstyret sløjdlokale, et velassorteret skolebibliotek og en billedkunst-kælder med plads til mange spændende projekter. Desuden har vi rigtig gode klasselokaler, en fantastisk aula og et virkelig godt musiklokale.
Vi har med andre ord både plads og rum til begejstring, læring og livsglæde på Margrethe Reedtz Skolen, friskolen i Ryde og har fantastisk gode rammer om børnenes skolegang. Hvis du kommer forbi, så kig ind og oplev stemningen. Her er simpelthen bare rart at være 🙂
Skolens historie
Skolens stolte historie
Margrethe Reedtz var adelsfrue på Rydhave Slot og oprettede i 1684 den første skole for sine fæstebønders børn. Det var den allerførste almueskole i hele Ringkøbing Herred, og Margrethe Reedtz var kendt for sin holdning om, at "Hånden aldrig må lukkes for de fattige og børnene".
Da Holstebro Kommune i 2012 lukkede folkeskolen i Ryde, besluttede handlekraftige lokale at oprette en friskole i stedet. Her var forskellige navne i spil. Men vi var aldrig rigtig i tvivl om, at skolen skulle opkaldes efter Margrethe Reedtz - og det er med stolthed, at vi i dag bærer hendes navn og skoletanker videre.
Sund økonomi
Sund og stabil økonomi
Margrethe Reedtz Skolen er en veldrevet skole med en sund og stabil økonomi. Vi budgetterer altid lidt konservativt og er gode til at være på forkant - fx har vi for nylig skiftet skolens tag uden at tage lån, og i 2018 renoverede vi gymnastiksalen for midler, vi havde sparet op. Det kan vi, fordi vi er gode til at passe på skolen i det daglige - og fordi vi har rigtig mange aktive forældre og frivillige, som altid støtter op, når vi har brug for en hjælpende hånd til at bygge et legehus eller male et rækværk.
Friskolens gode økonomi er med til at sikre, at vi kan give vores elever en inspirerende undervisning på et højt fagligt niveau. Hvert år tager hele skolen fx på lejrskole, og vi bruger ofte skolens busser til at tage på faglige inspirationsture i skoven, på stranden, på biblioteket, i biografen eller andre relevante udflugtsmål.
Stabil medarbejdergruppe
På Margrethe Reedtz Skolen har vi en stabil og dedikeret gruppe medarbejdere, som altid løfter i flok og nyder det helt særlige fællesskab blandt ansatte, børn, frivillige og forældre. Det gør, at vi hele tiden kan bygge på – hvor vi videreudvikler skolens pædagogik samtidig med, at vores medarbejdere tager efteruddannelse og bliver endnu dygtigere. For eksempel er alle vores indskolingslærere certificerede Alkalær Diplom-undervisere, og vi har et komplet Alkalær-lærebogsystem med ‘indbygget bevægelse’, som vi benytter flittigt i undervisningen.
Skoleleder Lilian Klinkby har siden friskolens oprettelse i 2012 været med til at holde Margrethe Reedtz Skolen på stabil og sikker kurs, og vi har flere medarbejdere, som har været med i mange år.

Lilian er skoleleder og underviser derudover i engelsk. Lilian deler sin tid mellem kontoret og klasseværelserne, og hun elsker at undervise og ikke mindst at fortælle en god historie i fællestimen og til morgensamling. Lilian er desuden Certificeret Alkalær Diplom-Underviser.

På MRS underviser Pia blandt andet i matematik, dansk og madkundskab. Pia underviser primært de ældste elever og har et godt tag på de unge mennesker og de glæder og bekymringer, der følger med den aldersgruppe. Derudover er Pia matematik-vejleder.


Nadja er helt vild med Tyskland og det tyske sprog og kultur – og derfor underviser hun selvfølgelig i tysk her på MRS. Nadja er på skolen hver onsdag, hvor både klasse 54 og klasse 76 nyder godt af hendes undervisning.

Stine er vild med både dansk, matematik, natur/teknik og billedkunst og underviser primært i disse fag. Stine holder til på mellemtrinnet og i indskolingen, hvor hun sammen med Inger tager sig godt af de nye skolebørn. Stine er altid garant for smil og godt humør.

Inger er uddannet pædagog og er på MRS ansat som både støttepædagog og lærer. Inger underviser primært de yngste elever, hvor hun med sin smittende glæde engagerer eleverne i undervisningen. Inger er desuden Certificeret Alkalær Diplom-Underviser.


Claus er vores morgenfriske buschauffør. Alle morgener samt 2 eftermiddage om ugen triller Claus afsted i den ene af vores busser for at hente og bringe elever. Claus får tit en god hyggesnak med børnene på turen. Claus er ansat i flexjob.

Mona er ansat i flexjob og kan lidt af hvert på vores skole. Mona er både med i klasserne som undervisningsassistent, hvor hendes rolige gemyt smitter af på eleverne, og hun sørger for diverse indkøb og rengøring mm. En rigtig blæksprutte!


Mie er en rigtig naturfags-nørd! Hun elsker de naturvidenskabelige fag og underviser både de ældste elever og eleverne i klasse 32. Derudover er Mie dansk- og klasselærer i klasse 54. På MRS står hun også for at hjælpe de elever, som har brug for lidt ekstra hjælp til dansk.

Carsten er pedel på MRS og er lidt af en alt-mulig-mand! Udover at sørge for stort og småt på og omkring skolen underviser Carsten også i både håndværk/design i klasse 54 og klasse 76 og i idræt i klasse 76. Carsten er, sammen med Morten, ham, der låser op og tager imod de første elever om morgenen.
Skolebestyrelsen
En fri grundskoles øverste myndighed er skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen vælges blandt skolens forældre og medlemmerne af skolekredsen på den årlige generalforsamling i marts/april. Hent blanket til indmeldelse i skolekredsen her.
Bestyrelsen har typisk fire medlemmer fra forældrekredsen foruden en medarbejderrepræsentant og et medlem fra skolekredsen. Skolens leder deltager i bestyrelsesmøderne, men har ingen stemmeret. Der er generalforsamling for skolebestyrelsen hvert forår i marts/april.
Skolebestyrelsen består af:
Rut Elmholdt (formand)
Ronni Fogh Andersson (næstformand)
Karina Lund Kristensen (kasserer)
Eva Bøge Josefsen
Nina Thybo Mathiasen
Pia Ravn (medarbejderrepræsentant)
Lilian Klinkby (skoleleder)
